Prawo jazdy w Niemczech 2 - ceny i dokumenty

Prawo jazdy w Niemczech 2 : ile płacimy za prawo jazdy i jakich dokumentów potrzebujemy


Wielu z nas po przejeździe do Niemiec nie wie nic na temat realiów mieszkania w tym kraju. Jednym z wielu pytań, które narzucają się każdemu nowobrzybyłemu lub każdej nowoprzybyłej, jest kwestia prawo jazdy. Jak wiadomo, bez samochodu to jak bez nogi, a dla osób mieszkających w miejscowościach bez rozbudowanej sieci połączeń publicznych auto to podstawowy środek komunikacyjny. Nie mówiąc już o tym, że dla niektórych z nas to także narzędzie pracy.
Z prawem jazdy w Niemczech związanych jest wiele pytań. W tym cyklu postów spróbuję odpowiedzieć niektóre z nich. Ten post zajmuje się tematyką wymaganych dokumentów oraz kosztami prawo jazdy w Niemczech.

Prawo jazdy kat. B można zrobić w Niemczech w zasadzie po ukończeniu 18-go roku życia (oznacza to, że egzamin może być zdany po 18. urodzinach, uczyć na prawo jazdy można się już wcześniej). Specjalna regulacja dopuszcza także "begleitetes Fahren" (jazda pod opieką osoby dorosłej) już od 17-roku życia.



Jakie dokumenty należy przedłożyć w momencie złożenia wniosku o prawo jazdy?

-  dowód tożsamości lub paszport z zaświadczeniem o zameldowaniu
- biometryczne zdjęcie
- zaświadczenie o odbyciu szkolenia pierwszej pomocy (Lebensrettende Sofortmaßnahmen am Unfallort LSMU lub Erste Hilfe Kurs)
- zaświadczenie o badaniu wzroku od optyka
- zaświadczenie szkoły nauki jazdy o odbywaniu nauki

A potem to już tylko zajęcia teoretyczne i praktyczne, egzamin z teorii i praktyki jazdy i wymarzone prawo jazdy znajduje się w naszych rękach...

Nauka w szkole jazdy

Nauka w szkole jazdy dzieli się na zajęcia teoretyczne i praktyczne. Ustawodawca w Fahrschüler-Ausbildungsordnung (§ 5 Abs. 3, Anlage 4) przewiduje przy kat. B 12 godzin podwójnych (2x45 minut) teorii ogólnej i 2 godziny podwójne teorii specyficznej dla danej kategorii. W większości szkół zajęcia teoretyczne i praktyczne odbywają się jednocześnie, co oznacza, że nie trzeba czekać na rozpoczęcie zajęć praktycznych zanim skończy się teorię.

Każdy oczywiście chce jak najszybciej rozpocząć praktyczną naukę jazdy. Ile godzin praktyki potrzebujemy, zależy tylko i wyłącznie od naszych umiejętności i szybkości przyswajania materiału.
Ustawodawca przewiduje jedynie 12 godzin szkoleniowych po 45 minut, na które składają się:
- 5 godzin jazdy poza obszarem zabudowanym (Überland),
- 4 godziny jazdy na autostradzie
- 3 godziny jazdy po zmierzchu (Fahrten bei Dunkleheit).

To, czy te 12 godzin jazdy są wystarczające do zdania egzaminu praktycznego, decyduje instruktur nauki praktycznej. Przeciętny kandydat potrzebuje ok. 10 godzin nauki jazdy po mieście (terenie zabudowanym), zanim instruktor wypuści go na autostradę czy drogę podmiejską. Ale jak już powiedziałam, jest to kwestia indywidualna. Jeden wsiądzie do samochodu i już po 10 godzinach jazdy opanuje tą umiejętność, a inna osoba nawet po 20 godzinach nie będzie czuła się pewnie za kierownicą.

Koszty prawa jazdy

Ile kosztuje ta przyjemność? Zależy to oczywiście od miasta, gdzie robimy to prawo jazdy, i ilości godzin, których potrzebujemy indywidualnie do nauki jazdy. A gdy mamy pecha i nie zdamy za pierwszym podejściem, to będziemy musieli wykupić kolejne godziny jazdy.
Ale konkretnie o cenach godzin jazdy w różnych miastach:

Cena za godzinę jazdy kat. B 45 minut:



Berlin - przykład 1
obszar zabudowany 30 euro
jazda poza obszarem zabudowanym 40 euro        
jazda na autostradzie 40 euro
jazda po zmierzchu 40 euro

Berlin - przykład 2
obszar zabudowany  30,38 euro
jazda poza obszarem zabudowanym 40 euro
jazda na autostradzie 40 euro
jazda po zmierzchu 40 euro


Kolonia - przykład 1
obszar zabudowany 45,90 euro
jazda poza obszarem zabudowanym 49,80 euro    
jazda na autostradzie 49,80 euro
jazda po zmierzchu 49,80 euro

Kolonia - przykład 2
obszar zabudowany  49,90 euro
jazda poza obszarem zabudowanym 49,90 euro
jazda na autostradzie 49,90 euro
jazda po zmierzchu 49,90 euro

Frankfurt - przykład 1
obszar zabudowany 45 minut 42 euro
jazda poza obszarem zabudowanym 52 euro        
jazda na autostradzie 52 euro
jazda po zmierzchu 52 euro

Frankfurt - przykład 2
obszar zabudowany  42 euro
jazda poza obszarem zabudowanym 52 euro
jazda na autostradzie 52 euro
jazda po zmierzchu 52 euro


Hamburg - przykład 1
obszar zabudowany 36 euro
jazda poza obszarem zabudowanym 40 euro        
jazda na autostradzie 40 euro
jazda po zmierzchu 40 euro

Hamburg - przykład 2
obszar zabudowany 42 euro
jazda poza obszarem zabudowanym 44 euro
jazda na autostradzie 44 euro
jazda po zmierzchu 44 euro


Do tego dochodzą koszty za naukę teorii, zameldowanie (tzw. Vorstellung zur Prüfung) do egzaminu teoretycznego i praktycznego, opłata za egzaminy, koszt badania wzroku i kurs pierwszej pomocy.
Oto przykład rachunku kosztów za prawo jazdy jednej ze szkół jazdy we Frankfurcie:


Cena za badanie wzroku jest taka sama w całych Niemczech i wynosi 6,43 euro. Dodatkowe informacje na temat badania wzroku znajdziecie na stronie ADAC.
Kurs pierwszej pomocy kosztuje ok. 40 euro. Przykładowe informacje na temat tych kursów znajdziecie na stronie Niemieckiego Czerwonego Krzyża we Frankfurcie.

Egzamin teoretyczny można zdawawać po niemiecku, angielsku, włosku, chorwacku, rumuńsku, rosyjsku, francusku, grecku, polsku, portugalsku, hiszpańsku i turecku. Sam egzamin kosztuje w TÜV lub w DEKRA aktualnie 22,49 euro. Egzamin praktyczny w TÜV kosztuje 121,38 euro.

No nie ma na co czekać... Robimy to prawo jazdy, czy nie?

Komentarze

  1. Ze swojej strony gorąco polecam www.albar.krakow.pl! Zdałem egzamin śpiewająco!

    OdpowiedzUsuń
  2. Szybki kurs, a później zdany egzamin. Polecam www.albar.krakow.pl!

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawo jazdy w Polsce to jedna z najbardziej stresujących spraw do załatwienia w młodym wieku. Egzaminatorzy, którzy nie patrzą na jazdę praktyczną tylko na to żeby kursant popełnił błąd. To jest straszne, bo wiele młodych osób rezygnuje przez to z egzaminu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Twoim komentarzem. Na egzaminie na prawo jazdy człowiek czuje się jak mysz w laboratorium, a szukanie dziury w całym przez egzaminatora nie ułatwia niczego. I szczerze mówiąc, nie rozumien tej całej upierdliwości systemu.

      Usuń
    2. Niestety tak jest, dlatego trzeba wybierać szkołę jazdy rozważnie, nie zapisywać się do pierwszej lepszej. Ja po przejrzeniu opinii w internecie zdecydowałam się na Ośrodek Szkolenia Kierowców LIDER (http://www.lider.auto.pl/) i muszę powiedzieć, że egzaminator był bardzo miły i pomocny.

      Usuń
    3. Hallo Aniela, to jest możliwe, jeżeli o danej szkole są jakieś opinie. Mój instruktur był bardziej niż w porządku, ale przy pierwszym podejściu trafiłam na takiego egzaminatora, że szkoda gadać.

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Prawko w Niemczech to interesujący temat, ale ostatnio zauważyłem że coraz więcej firm organizuje w Łomży wczasy z prawem jazdy. Jedziesz na ok 2 tygodnie i robisz prawo w wakacje :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie miałam jeszcze okazji aby zdawać tam egzamin na prawo i jazdy i w sumie się na to nie zapowiada, gdyż ja już ten dokument mam. Teraz rozważam kupno samochodu w tym kraju i sprowadzenie go do nas. Po przeczytaniu https://kioskpolis.pl/koszt-rejestracji-auta-ile-kosztuje-rejestracja-pojazdu-sprowadzonego-z-niemiec/#kotwica1 wiem już nawet jakie są koszty rejestracji takiego pojazdu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pewno samo już posiadanie uprawnień jest ważne ale ja jeszcze jestem zdania, ze również całkiem ważną sprawą jest to aby wiedzieć co zrobić w momencie awarii auta. Na pewno dobrą opcją jest skontaktowanie się z pomocą drogową https://pomocdrogowagdynia.pl/ na której na pewno zawsze można polegać.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz