Najnowsze wpisy na życiowym blog Izy K

Witamy w Absurdystanie!

Zapraszam do grupy dyskusyjnej "Absurdystan" i do witryny Ad Absurdum@Absurdystan!

3 kwietnia 2018

Prawo jazdy w Niemczech cz. 1 - informacje ogólne


Wielu z nas po przejeździe do Niemiec nie wie nic na temat realiów mieszkania w tym kraju. Jednym z wielu pytań, które narzucają się każdemu nowobrzybyłemu lub każdej nowoprzybyłej, jest kwestia prawo jazdy. Jak wiadomo, bez samochodu to jak bez nogi, a dla osób mieszkających w miejscowościach bez rozbudowanej sieci połączeń publicznych auto to podstwawowy środek komunikacyjny. Nie mówiąc już o tym, że dla niektórych z nas to także narzędzie pracy.
Z prawem jazdy w Niemczech związanych jest wiele pytań. W tym cyklu postów spróbuję odpowiedzieć niektóre z nich. Ten post zajmuje się ogólnymi informacjami i uznawalnością polskiego prawo jazdy w Niemczech.
Ustawowe regulacje dotyczące prawa jazdy można znaleźć w FahrschAusbO z roku 2012.
Odpowiednim ministerstwem jest  Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (BMVI), czyli Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Digitalnej.



Aby zdobyć prawo jazdy w Niemczech, należy udać się do Fahrschule (szkoły nauki jazdy), czyli odpowiednika  ośrodka szkolenia kierowców w Polsce. Co do tematyki polskich kategorie prawa jazdy, to one zostały dopasowane do przepisów europejskich i odpowiadają kategoriom (Fahrerlaubnissklassen) w Niemczech.

Zdjęcie: http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/LA/fahrerlaubnisklassen-uebersicht.html?nn=12830
W życiu codziennym będzie nam z reguły potrzebna kategoria B lub BE.  BMVI definiuje te kategorie w następujący sposób:
  • Kat. B: "Kraftfahrzeuge (außer solche der Klassen AM, A1, A2 und A) mit zulässiger Gesamtmasse von nicht mehr als 3.500 kg und gebaut und ausgelegt zur Beförderung von nicht mehr als acht Personen außer dem Fahrzeugführer, auch mit Anhänger mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 750 kg oder mit einer zulässigen Gesamtmasse über 750 kg, sofern die zulässige Gesamtmasse der Kombination 3.500 kg nicht übersteigt."
  • Kat. BE "Zugfahrzeug der Klasse B in Kombination mit Anhänger oder Sattelanhänger mit zulässiger Gesamtmasse des Anhängers von mehr 750 kg und nicht mehr als 3.500 kg."
Zasadniczo prawo niemieckie ogranicza kategorie C, C1, CE, C1E, D, D1, DE i D1E.
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie tutaj: http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/LA/gueltigkeit-auslaendischer-fahrerlaubnisse-in-deutschland.html

Ważne!
Ustawodawca przewiduje także dodatkowy warunek do zdobycia prawa jazdy w Niemczech, jakim jest konieczność pobytu na terenie Niemiech przynajmniej przez pół roku (185 dni):
"Fahrerlaubnisbewerber müssen ihren ordentlichen Wohnsitz in der Bundesrepublik Deutschland haben, d.h. - vereinfacht gesagt - hier während mindestens 185 Tagen im Jahr wohnen."

Ponadto warto wiedzieć, że  zagraniczne prawo jazdy nie jest ważne na terenie Niemiec, jeżeli w momencie jego zdobycia zagranicą mieszkaliście na stałe w Niemczech:
"Ein ausländischer Führerschein berechtigt nicht zur Teilnahme am Straßenverkehr in der Bundesrepublik Deutschland,  (...) wenn Sie zum Zeitpunkt des Erwerbs der ausländischen Fahrerlaubnis Ihren ordentlichen Wohnsitz in der Bundesrepublik Deutschland hatten (...)."
W ten sposób BMVI próbuje zapobiegać tzw. Führerscheintourismus, czyli zdobywaniu prawa jazdy zagranicą. Dobrze się zastanówcie, czy warto jeździć do Polski na egzamin, jeżeli na stałe mieszkacie w Niemczech!

Prawo jazdy zdobyte w innym kraju niż Niemcy jest ważne na terenie Republiki Federalnej Niemiec pod następującymi warunkami:
  • Prawo jazdy jest ważne w Polsce! Jeżeli wasze prawo jazdy utraciło ważność w Polsce, przestaje być automatycznie ważne na terenie Niemiec! Utrata prawa jazdy na terenie Polski jest równoznaczna z jego utratą na terenie Niemiec!
  • W przypadku przeprowadzki na stałe do Niemiec prawo jazdy zdobyte w krajach należących do Unii Europejskiej lub w krajach będących członkami Europejskiego obszaru gospodarczego jest z reguły ważne aż do daty utraty ważności.  Konieczne jest tutaj prawo jazdy wydane w kraju pochodzenia (nationaler Führerschein), międzynarodowe prawo jazdy nie jest wystarczające.
    "Besitzen Sie einen Führerschein aus einem Mitgliedstaat der Europäischen Union (EU) oder Vertragsstaat des Abkommens über den Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) bleibt er in der Regel auch nach Wohnsitznahme in der Bundesrepublik Deutschland grundsätzlich bis zum Ablauf seiner Geltungsdauer weiter gültig. Erforderlich ist ein nationaler Führerschein, ein internationaler reicht nicht."

W następnym poście napiszę o dokumentach potrzebnych do zdobycia prawa jazdy i jego przybliżonych kosztach w Niemczech.

3 komentarze:

  1. Ja ostatnio robilam prawko na motor u siebie w Szwajcarii i co kraj to obyczaj ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! Czy może to wynikać z tego, że Szwajcaria nie należy do Unii Europejskiej?

      Usuń
  2. To prawda, w każdym kraju ta procedura wygląda inaczej. W każdym kraju jest inny stopień skomplikowania tego przedsięwzięcia. Chociaż w Niemczech jest również dosyć cieżko w porównaniu z Meksykiem na przykład.Ja osobiście boję się prowadzić samochód.

    OdpowiedzUsuń

Counter wystartował 31. stycznia 2018

Goście online w tej chwili



Dzisiejsi goście



Wejścia na stronę od 31. stycznia 2018

Stąd jesteście...

Flag Counter