Prawo jazdy w Niemczech cz. 1 - informacje ogólne


Wielu z nas po przejeździe do Niemiec nie wie nic na temat realiów mieszkania w tym kraju. Jednym z wielu pytań, które narzucają się każdemu nowobrzybyłemu lub każdej nowoprzybyłej, jest kwestia prawo jazdy. Jak wiadomo, bez samochodu to jak bez nogi, a dla osób mieszkających w miejscowościach bez rozbudowanej sieci połączeń publicznych auto to podstwawowy środek komunikacyjny. Nie mówiąc już o tym, że dla niektórych z nas to także narzędzie pracy.
Z prawem jazdy w Niemczech związanych jest wiele pytań. W tym cyklu postów spróbuję odpowiedzieć niektóre z nich. Ten post zajmuje się ogólnymi informacjami i uznawalnością polskiego prawo jazdy w Niemczech.
Ustawowe regulacje dotyczące prawa jazdy można znaleźć w FahrschAusbO z roku 2012.
Odpowiednim ministerstwem jest  Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (BMVI), czyli Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Digitalnej.



Aby zdobyć prawo jazdy w Niemczech, należy udać się do Fahrschule (szkoły nauki jazdy), czyli odpowiednika  ośrodka szkolenia kierowców w Polsce. Co do tematyki polskich kategorie prawa jazdy, to one zostały dopasowane do przepisów europejskich i odpowiadają kategoriom (Fahrerlaubnissklassen) w Niemczech.

Zdjęcie: http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/LA/fahrerlaubnisklassen-uebersicht.html?nn=12830
W życiu codziennym będzie nam z reguły potrzebna kategoria B lub BE.  BMVI definiuje te kategorie w następujący sposób:
  • Kat. B: "Kraftfahrzeuge (außer solche der Klassen AM, A1, A2 und A) mit zulässiger Gesamtmasse von nicht mehr als 3.500 kg und gebaut und ausgelegt zur Beförderung von nicht mehr als acht Personen außer dem Fahrzeugführer, auch mit Anhänger mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 750 kg oder mit einer zulässigen Gesamtmasse über 750 kg, sofern die zulässige Gesamtmasse der Kombination 3.500 kg nicht übersteigt."
  • Kat. BE "Zugfahrzeug der Klasse B in Kombination mit Anhänger oder Sattelanhänger mit zulässiger Gesamtmasse des Anhängers von mehr 750 kg und nicht mehr als 3.500 kg."
Zasadniczo prawo niemieckie ogranicza kategorie C, C1, CE, C1E, D, D1, DE i D1E.
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie tutaj: http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/LA/gueltigkeit-auslaendischer-fahrerlaubnisse-in-deutschland.html

Ważne!
Ustawodawca przewiduje także dodatkowy warunek do zdobycia prawa jazdy w Niemczech, jakim jest konieczność pobytu na terenie Niemiech przynajmniej przez pół roku (185 dni):
"Fahrerlaubnisbewerber müssen ihren ordentlichen Wohnsitz in der Bundesrepublik Deutschland haben, d.h. - vereinfacht gesagt - hier während mindestens 185 Tagen im Jahr wohnen."

Ponadto warto wiedzieć, że  zagraniczne prawo jazdy nie jest ważne na terenie Niemiec, jeżeli w momencie jego zdobycia zagranicą mieszkaliście na stałe w Niemczech:
"Ein ausländischer Führerschein berechtigt nicht zur Teilnahme am Straßenverkehr in der Bundesrepublik Deutschland,  (...) wenn Sie zum Zeitpunkt des Erwerbs der ausländischen Fahrerlaubnis Ihren ordentlichen Wohnsitz in der Bundesrepublik Deutschland hatten (...)."
W ten sposób BMVI próbuje zapobiegać tzw. Führerscheintourismus, czyli zdobywaniu prawa jazdy zagranicą. Dobrze się zastanówcie, czy warto jeździć do Polski na egzamin, jeżeli na stałe mieszkacie w Niemczech!

Prawo jazdy zdobyte w innym kraju niż Niemcy jest ważne na terenie Republiki Federalnej Niemiec pod następującymi warunkami:
  • Prawo jazdy jest ważne w Polsce! Jeżeli wasze prawo jazdy utraciło ważność w Polsce, przestaje być automatycznie ważne na terenie Niemiec! Utrata prawa jazdy na terenie Polski jest równoznaczna z jego utratą na terenie Niemiec!
  • W przypadku przeprowadzki na stałe do Niemiec prawo jazdy zdobyte w krajach należących do Unii Europejskiej lub w krajach będących członkami Europejskiego obszaru gospodarczego jest z reguły ważne aż do daty utraty ważności.  Konieczne jest tutaj prawo jazdy wydane w kraju pochodzenia (nationaler Führerschein), międzynarodowe prawo jazdy nie jest wystarczające.
    "Besitzen Sie einen Führerschein aus einem Mitgliedstaat der Europäischen Union (EU) oder Vertragsstaat des Abkommens über den Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) bleibt er in der Regel auch nach Wohnsitznahme in der Bundesrepublik Deutschland grundsätzlich bis zum Ablauf seiner Geltungsdauer weiter gültig. Erforderlich ist ein nationaler Führerschein, ein internationaler reicht nicht."

W następnym poście napiszę o dokumentach potrzebnych do zdobycia prawa jazdy i jego przybliżonych kosztach w Niemczech.

Komentarze

  1. Ja ostatnio robilam prawko na motor u siebie w Szwajcarii i co kraj to obyczaj ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! Czy może to wynikać z tego, że Szwajcaria nie należy do Unii Europejskiej?

      Usuń
  2. To prawda, w każdym kraju ta procedura wygląda inaczej. W każdym kraju jest inny stopień skomplikowania tego przedsięwzięcia. Chociaż w Niemczech jest również dosyć cieżko w porównaniu z Meksykiem na przykład.Ja osobiście boję się prowadzić samochód.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ze swojej strony gorąco polecam naukę w szkole jazdy title="www.albar.krakow.pl - nauczyłem się bardzo dobrze jeździć samochodem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesujący wpis, czasami warto zorientować się jak przebiega proces wyrabiania prawa jazdy w innych krajach. W zeszłym tygodniu udało mi się zdać prawo jazdy w Gdańsku i to za pierwszym razem! W przygotowaniu do egzaminów bardzo pomogła mi moja szkoła jazdy, która może pochwalić się wysoką zdawalnością.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawie to u nich wygląda. Mało kto mógł przypuszczać, że mieszkając w Niemczech nie warto robić prawka w Polsce. Myślę, że już niejeden zapłacił za swoją niewiedzę ;) Żyjąc w innym kraju warto najpierw poczytać o przepisach panujących w tym miejscu

    OdpowiedzUsuń
  6. A w mojej ocenie instruktorzy z www.albar.krakow.pl to świetna kadra instruktorów.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zastanawiałam się długo nad wyborem szkoły jazdy w Krakowie mogę polecić www.albar.krakow.pl!

    OdpowiedzUsuń
  8. Mój znajomy zrobił niedawno prawo jazy w Niemczech. Był bardzo zadowolony z podejścia instruktorów oraz z przebiegu samego egzaminu na prawo jazdy. Tymczasem ja, póki co zapisałem się na kurs nauki jazdy w Toruniu http://auto-prawko.pl/kursy/ . Zależy mi na czasie, więc w moim przypadku sprawdza się przyspieszony kurs, który trwa 4 tygodnie. Jednocześnie podczas niego przerabiane są wszelkie niezbędne zagadnienia, zatem będzie również doskonale przygotowywał do egzaminu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak dla mnie bardzo ważnym było to, aby jak najszybciej zdać egzamin na prawo jazdy i oczywiście udało mi się to zrealizować. Bardzo podoba mi się fakt, że osoby niepełnosprawne również mogą posiadać takie uprawnienia do kierowania pojazdem. Fajnie to opisano w artykule https://kioskpolis.pl/prawo-jazdy-dla-osoby-niepelnosprawnej/ i jestem przekonany, że na pewno już ktoś z tego korzystał.

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Osobiście nigdy nie miałam okazji jeździć po tym kraju więc nie znam zasad tam panujących. Jestem za to zdania, że jak sporo jeździmy autem to musimy wziąć pod uwagę to, że może nam ono się zepsuć. Właśnie dlatego wiem, że można polegać na pomocy drogowej https://zakrzewski-holowanie.pl/ która nigdy nie odmówi pomocy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja również jakoś nie będę miała okazji aby tam zdawać na prawo jazdy i tym bardziej, że już je posiadam. Jestem zdania, że bardzo ważną kwestią jest to aby zawsze mieć numer do pomocy drogowej http://pomocdrogowagdynia.pl/ która na pewno nam pomoże przy jakiejkolwiek awarii.

    OdpowiedzUsuń
  15. Poniekąd ja również tam nigdy nie jeździłam i dla mnie najważniejsze jest to aby móc bez problemów jeździć po naszym kraju. Mogę dodać, że ja zawsze przy sobie mam kontakt do pomocy drogowej https://www.pomocdrogowalublin.pl/ i czasami on na prawdę się przydaje.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja również nie miałem nigdy okazji tam jeździć więc nie wiem jak wygląda tam robienie uprawnień. W każdym razie jak coś to polecam od razu każdemu niezawodną pomoc drogową https://hol-max.pl/ która jak dla mnie jest godna zaufania.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dokładnie gdy już mamy auto to musimy także pamiętać o tym, ze niestety ale czasami może nam się ono zepsuć. W każdym razie właśnie wezwanie pomocy drogowej https://zakrzewski-holowanie.pl/ będzie na pewno bardzo dobrym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń
  18. Gdy mój samochód odmówił posłuszeństwa w Kołobrzegu, nie wiedziałem, co robić. Na szczęście ktoś polecił mi skorzystać z usług https://pomocdrogowa.kolobrzeg.pl/. To była doskonała decyzja! Ekipa była nie tylko szybka w działaniu, ale także bardzo kompetentna i pomocna w tej stresującej sytuacji. Dzięki nim mój problem został szybko rozwiązany i mogłem kontynuować wypoczynek. Serdecznie polecam tę firmę każdemu kierowcy w potrzebie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz