Jak upiekłam obłędnie zdrowy chleb


W tym poście napisałam, jak szukałam zamienników ziemniaków w odżywianiu. Nie było to łatwe, ale udało mi się urozmaicić moje posiłki wprowadzając do nich oberżynę, selera i pasternaki. Dokumentując moje śniadania stwierdziłam, że są one oparte głównie na pieczywie. Ponieważ z chleba nie potrafię zrezygnować, więc nawet nie próbowałam szukać jego odpowiedników, ale zaczęłam dokładniej przyglądać się temu, co znajduje w pieczywie, które kupuję.

Chleb to taki zwyczajny produkt i dla wielu z nas prawie nie do wykluczenia z codziennego odżywiania. Osobiście kupuję (lub kupowałam) chleb zarówno u piekarza, jak i w supermarkecie. Postanowiłam więc przyjrzeć się bliżej temu, co ląduje w chlebach, Posprawdzałam składy kupowanych przeze mnie chlebów w supermarketach i pytałam u piekarzy, co konkretnie zawierają sprzedawane przez nich produkty. Muszę przyznać, że nie udało uzyskać mi się zadowalającej odpowiedzi.

To spowodowało, że postanowiłam upiec własny chleb. Mój mąż stwierdził, że to znakomity pomysł i wybraliśmy się na poszukiwanie przepisu, który by nam obojgu posmakował.
W księgarni znaleźliśmy książkę "Schlank!" (po polsku "Szczupła!") autorstwa dr Anne Fleck, niemieckiej lekarki i specjalistki do spraw odżywiania. W książce tej znaleźmy całe mnóstwo dobrych porad i interesujących przepisów, więc bez namysłu stwierdziliśmy, że wzbogaci ona naszą domową biblioteczkę.

Z tej właśnie książki pochodzi przepis na proteinowy chleb. Proporcje składników są dopasowane do formy keksowej o długości 30 cm.

Chleb proteinowy


Składniki

Składniki mokre
500 g chudego serka homogenizowanego (UWAGA: to NIE jest serek smakowy!!!)
6 jajek
18-20 g soli (ja dałam 18 g i chleb był wystarczająco słony)
1 proszek do pieczenia (15 g)

Składniki suche
300 g otrąb owsianych
100 g ziaren dyni
100 g ziaren słonecznika
100 g siemienia lnianego
100 g orzechów włoskich (można grubo posiekać)

Sprzęt
Keksówka o długości   30 cm

Dodatkowo potrzebujemy 10 g miękkiego masła lub margaryny do wysmarowania formy i 2 łyżki stołowe płatków owsianych do jej obsypania.

Wykonanie


Piekarnik z termoobiegiem nagrzewamy do 180°C, keksówkę smarujemy masłem lub margaryną i wysypujemy płatkami owsianymi.
Mieszamy w jednej misce składniki suche.
Serek homogenizowany miksujemy  5-6 minut (nie krócej) w drugiej, dość dużej misce razem z jajkami, solą i proszkiem do pieczenia. Do zmiksowanych składników mokrych dodajemy składniki suche, mieszamy na jednolitą masę i przekładamy do formy.

Zmniejszamy temperaturę piekarnika ze 180°C do 160°C, wkładamy nasz chleb i pieczemy ok. 50 minut do "suchego patyczka". Po wyjęciu chleba z pierkanika studzimy go około 20 minut, po czym wyciągamy z formy.



1 gram upieczonego chleba wynosi ok. 2,5 kcal. 1 kromka (porcja 60 g) ma 150 kcal. Wartości odżywcze to 9 g białka, 8 g tłuszczu i 9 g węglowodanów.

Smacznego!


Komentarze

  1. Alles zum Thema Media Print bekommt ihr hier: https://www.mohnmedia.de/produkte/media-print/

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę koniecznie wypróbować ten przepis! 🍞😍 Dzięki za inspirację do zdrowszego stylu życia!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz